10 πράγματα που πρέπει να ξέρεις πριν κόψεις τη ζάχαρη

zaxari_prose_prin_ti_kopsis

Είναι πραγματικά τόσο απλό όσο φαίνεται να απομακρύνουμε τη ζάχαρη από την διατροφή μας; Η Caroline Hire φίλη της σοκολάτας έκοψε την ζάχαρη για 8 βδομάδες και καταθέτει την εμπειρία της.

 

Μια φίλη ήρθε αυτό το καλοκαίρι στο σπίτι μου και φαινόταν απλά υπέροχη. Πάντα ήταν σε καλή φυσική κατάσταση και πρόσεχε τη διατροφή της, αλλά κάτι άλλο ήταν αυτό που την είχε κάνει να φαίνεται τόσο διαφορετικά υπέροχη. Ανακάλυψα ρωτώντας την ότι είχε ακολουθήσει το πρόγραμμα της Sarah Wilson’s και είχε κόψει τη ζάχαρη για 8 εβδομάδες. Αυτό ήταν κάτι που έπρεπε να δοκιμάσω.

Παρόλα αυτά, σύντομα συνειδητοποίησα ότι το να κόψω τη ζάχαρη ακολουθώντας το παραπάνω πρόγραμμα σήμαινε ότι θα έπρεπε να σταματήσω να τρώω φρούτα, γλυκαντικές ουσίες (φυσικές και τεχνητές) και σχεδόν όλα τα αλκοολούχα. Ήταν μια διαδικασία που σίγουρα δεν ταίριαζε σε λιπόψυχους και απαιτούσε αρκετή τόλμη.

Ωστόσο, θέλησα να το δοκιμάσω, νομίζοντας ότι ήξερα τι με περίμενε. Στην πραγματικότητα, όμως, δεν είχα ιδέα. Ακολουθούν τα εξής 10 πράγματα που πρέπει να γ

chocolate_ temptation

νωρίζεις, πριν κόψεις τη ζάχαρη.

  1. Η λιγούρα μπορεί να καταπολεμηθεί.

Όλοι έχουμε μια αδυναμία, η δική μου ήταν η σοκολάτα. Αν και τη λατρεύω ο εθισμός που απέκτησα σε αυτή πάντα μου προκαλούσε έναν εκνευρισμό. Έχω χάσει τον λογαριασμό πόσες φορές προσπάθησα να κόψω τη σοκολάτα και απέτυχα. Ήξερα ότι αυτή μου η λαχτάρα δεν θα μπορούσε να νικηθεί χωρίς να δώσω αγώνα. Η όσφρησή μου εντατικοποιήθηκε και μπορούσα να μυρίζω σοκολάτα από πολύ μακριά. Μέσα σε μόνο μια εβδομάδα η λαχτάρα μου για σοκολάτα είχε εξαφανιστεί.

  1. Η στέρηση έχει καλύτερη «γεύση», όταν τη μοιράζεσαι με φίλους.

Αν πρόκειται να κόψεις τη ζάχαρη, τότε σίγουρα θα πρέπει να φέρεις ενισχύσεις. Το να ομολογήσω σε έναν φίλο μία ενδεχόμενη υποτροπή μου ήταν ισχυρό κίνητρο. Ήταν ιδιαίτερα βοηθητικό να μπορώ να μοιράζομαι τις εμπειρίες μου από την αποφυγή της ζάχαρης, την υπερηφάνεια μου για τις σωστές επιλογές των τροφίμων και να συμπάσχει μαζί μου, όταν αντιμετώπιζα συμπτώματα στέρησης.

  1. Παράξενες παρενέργειες

Δεν βιώνουν όλοι με τον ίδιο τρόπο τις παρενέργειες από το κόψιμο της ζάχαρης. Για μένα η πιο ανησυχητική παρενέργεια εμφανίστηκε τη δεύτερη εβδομάδα όπου ένιωσα να τρεμοπαίζει η περιφερειακή μου όραση γεγονός που κράτησε περίπου 15 λεπτά. Αν και ενημερώθηκα ότι αυτό μπορεί να συμβαίνει λόγω των χαμηλών επιπέδων σακχάρου στο αίμα, ωστόσο ήταν κάτι που έπρεπε να αντιμετωπιστεί γρήγορα. Εκείνο το βράδυ, έφαγα δύο γεύματα, λίγα φρούτα και το επόμενο πρωί διπλή ποσότητα πρωινού. Μετά από αυτό αν και δεν υπήρχαν προβλήματα στην όρασή μου κάποια άλλα συμπτώματα εμφανίστηκαν το ίδιο περίπου χρονικό διάστημα, όπως βαρύ κεφάλι, απώλεια μνήμης, διαταραχές ύπνου και ευερεθιστότητα.

  1. Εγκατέλειψα τη ζάχαρη και μαζί τον ύπνο.

Δυστυχώς, αν και πίστευα ότι η αυπνία δεν εμφανίζεται σε όλους, ο δικό μου ύπνος επηρεάστηκε. Από τη δεύτερη εβδομάδα και μετά άρχισα να ξυπνάω μεταξύ 5 και 6 το πρωί. Για κάποιον όπως εμένα που έχει διαταραχές στον ύπνο του μια στο τόσο, αυτό που άρχισε σαν παρενέργεια σύντομα έγινε μια ενοχλητική συνήθεια.

  1. Θες σοκολάτα; Φάε μια μπανάνα.banana_istead_of_chocolate

Αν και δεν είχα εντάξει τα φρούτα στη διατροφή μου, αυτό άλλαξε όταν έκοψα τη ζάχαρη. Μετά από το επεισόδιο θαμπής όρασης κάθε μέρα έτρωγα ένα φρούτο  και ανακάλυψα ότι η μπανάνα ήταν μια ιδιαίτερα επιθυμητή «θεραπεία».

  1. Η ζάχαρη βρίσκεται παντού

 

Η πάλη με την επιθυμία μου να καταναλώσω σοκολάτα, παγωτό ή κέικ με καφέ πέρασε σχετικά γρήγορα. Αυτό που δεν είχα υπολογίσει ήταν τα φαινομενικά αθώα τρόφιμα που ξαφνικά βρέθηκαν εκτός μενού. Διάφορες σάλτσες, όπως πικάντικες, κέτσαπ, μαγιονέζα και μουστάρδα ήταν μερικά από αυτά. Αυτό που ήταν δύσκολο να αποδεχθώ ήταν ότι έπρεπε να εγκαταλείψω όλα αυτά τα γευστικά συμπληρώματα που γέμιζαν τα αλμυρά μου γεύματα.

  1. Το συνεχές τσιμπολόγημα

Τις πρώτες εβδομάδες η ενέργειά μου ήταν  συχνά χαμηλή οπότε προσπάθησα να το αντιμετωπίσω τρώγοντας πιο συχνά απ’ ό,τι συνήθως. Χωρίς όλα αυτά τα γλυκά και τις λιχουδιές το φαγητό έγινε μια βαρετή διαδικασία, περισσότερο ανάγκη και όχι λαχτάρα και ικανοποίηση. Καθώς περνούσαν οι εβδομάδες, η ενέργειά μου επέστρεψε και τα υψηλά ή χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα που με έκαναν να τρώω πριν το προγραμματισμένο μου γεύμα,  ελαττώθηκαν. Το να προσπαθώ να μη τρώω ανάμεσα από τα γεύματα έγινε μια εύκολη διαδικασία.

  1. Απώλεια κιλών, μια εύκολη υπόθεση

Μπορεί να μην είναι εύκολο να κόψεις τη ζάχαρη, αλλά αυτό θα σε γλιτώσει από πολλές περιττές θερμίδες. Θα πρέπει να ελέγχονται οι ετικέτες των τροφίμων και να αποφεύγονται τρόφιμα ευκολίας από τα σούπερ μάρκετ καθώς και καρυκεύματα, επιδόρπια, ζαχαρώδη ποτά και τα περισσότερα είδη αλκοόλ. Εναλλακτικά μπορούν να αντικατασταθούν από άλλα με σημαντικά μικρότερο αριθμό θερμίδων. Αποφεύγοντας τη ζάχαρη και όχι τις θερμίδες, η απώλεια των κιλών είναι κάτι που απλώς συμβαίνει.

 

  1. Η αδράνεια και ο εφησυχασμός μπορεί να σας αιφνιδιάσει.

Σύμφωνα με το πρόγραμμα που ακολουθούσα την 6 εβδομάδα θα μπορούσα να επαναφέρω λίγη ζάχαρη στη διατροφή μου. Έφτιαξα 3 σοκολάτες όχι και τόσο «παχυντικές» και τις έφαγα τη μία μετά την άλλη. Την άλλη μέρα όταν ήρθα αντιμέτωπη με τα αποφάγια, άρχισε ξανά ο αιώνιος αγώνας. «Έπρεπε ή δεν έπρεπε να το κάνω αυτό;» Αυτό με έκανε να συνειδητοποιήσω πόσο ανανεωτικό ήταν να μην βασανίζομαι από τέτοιου είδους σκέψεις όλο αυτό το διάστημα. Το να είμαι αυστηρή με τον εαυτό μου άρχισε να αποδεικνύεται ως η πιο εύκολη επιλογή. Τουλάχιστον οι διαθέσιμες επιλογές ήταν άσπρο ή μαύρο.

  1. Οι αντιδράσεις των άλλων

Έγινα αποδέκτης διαφορετικών απόψεων και αντιδράσεων  όσον αφορά την απόφασή μου να κόψω τη ζάχαρη. Ήταν εύκολο να πείσω και άλλους να συμμετέχουν και να κάνουν το ίδιο. Ξεκίνησαν κάνοντας μου διάφορες ερωτήσεις και στη συνέχεια δεν άργησαν να συμμαχήσουν μαζί μου. Από την άλλη, υπήρξαν και αυτοί που εναντιώθηκαν  στην απόφασή μου. Κάποιοι από αυτούς πραγματικά προσβλήθηκαν από την απόφασή μου να περικόψω την κατανάλωση ζάχαρης. Ενώ πριν ήμουν συνεργός στο έγκλημα και το κορίτσι που πιθανότατα θα παράγγελνε πουτίγκα στο εστιατόριο, τώρα καθόμουν και έπινα τσάι μέντας κοιτώντας τους άλλους στα μάτια. Κάποιοι δεν μπόρεσαν να το καταπιούν εύκολα. Η καλύτερη στρατηγική ήταν να μην λέω τίποτα και να μην τραβάω την προσοχή των άλλων.

Τι έγινε όταν τελείωσαν οι 8 εβδομάδες;

Μετά το τέλος του προγράμματος δεν είχα την παραμικρή φυσική παρόρμηση να φάω ζάχαρη και ήταν τρομακτικό το γεγονός ότι ένα κομμάτι σοκολάτα μια στο τόσο μπορούσε πολύ εύκολα να οδηγήσει σε δυο με τρεις φορές την ημέρα κάνοντάς μου το αδύνατο να αντισταθώ σε αυτή τη συνήθεια. Αισθάνθηκα πιο υγιής, έχασα κάποια επίμονα κιλά και παρόλο που έτρωγα όπως πίστευα  γενναίες ποσότητες, δεν αντιμετώπισα πρόβλημα να διατηρηθώ στα κιλά μου. Ψυχολογικά το να σπάσω τον  κύκλο της λιγούρας και της λαχτάρας καθώς και να αντιμετωπίσω τον εθισμό στη σοκολάτα ήταν απελευθερωτικό.

Παρόλα αυτά, μετά από λίγες εβδομάδες οι λιγούρες έκαναν και πάλι την εμφάνισή τους. Είναι δυσκολότερο, όταν τα πράγματα δεν είναι μόνο άσπρα ή μαύρα. Μπορώ να φάω λίγο αλλά πότε αυτό το λίγο γίνεται πολύ; Ικανοποιώντας τις λιγούρες σου με ζάχαρη φαίνεται πως τις τροφοδοτείς και τις ενισχύεις. Είναι πολύ ενθαρρυντικό να μπορείς να πεις όχι.