Όσο πιο καλά μασάς την τροφή, τόσο πιο πολύ αδυνατίζεις!

masima_trofis_kai_thermides

Mήπως σου ακούγεται κάπως περίεργο και υπερβολικό ότι μασώντας καλύτερα την τροφή σου, μπορείς να αδυνατίσεις;

Και όμως, δεν είναι!

Την τελευταία πενταετία η έρευνα όσον αφορά την επίδραση της σωστής μάσησης της τροφής στην απώλεια βάρους έχει φέρει στο φως σημαντικά ευρήματα τα οποία ενδεχομένως να μπορούν να αξιοποιηθούν και να αποτελέσουν μελλοντικά έναν τρόπο καταπολέμησης της παχυσαρκίας ή ακόμη και της βουλιμίας και της αδηφαγίας.

Γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι το καλό μάσημα της τροφής για την ομαλή λειτουργία του πεπτικού μας συστήματος και γενικότερα του οργανισμού μας. Διευκολύνει την πέψη και την απορρόφηση των θρεπτικών στοιχείων, απομακρύνει τον κίνδυνο τραυματισμών του εντέρου, προκαλεί μεγαλύτερη έκκριση σάλιου και δημιουργεί πιο εύκολα το αίσθημα κορεσμού στον οργανισμό.

Σε αυτό το τελευταίο σημείο έγκειται και η σημαντικότητα της επίδρασης της στην απώλεια βάρους. Χρειάζονται περίπου 20 λεπτά από τη στιγμή που αρχίζουμε να τρώμε, για να δοθεί μήνυμα από το στομάχι στον εγκέφαλο ότι επήλθε ο κορεσμός και ότι χορτάσαμε. Σκεφτείτε ότι τρώγοντας πιο αργά και μασώντας καλύτερα την τροφή μας, δίνουμε περισσότερο χρόνο στο στομάχι να μεταφέρει το μήνυμα του κορεσμού και ο εγκέφαλος να λάβει αυτό το μήνυμα πληρότητας.

Είναι πλέον γνωστό ότι τα άτομα που έχουν το «σύνδρομο του γρήγορου φαγητού», δεν μασάνε σωστά την τροφή τους με αποτέλεσμα να μην χορταίνουν εύκολα και να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες. Αυτό οδηγεί στην αύξηση του σωματικού τους βάρους και συχνά στην παχυσαρκία με όλες τις ανεπιθύμητες συνέπειες. Η αύξηση της πληρότητας που συμβαίνει σε όσους τρώνε αργά την τροφή τους έχει τεκμηριωθεί επιστημονικά. Το παρατεταμένο μάσημα της τροφής αυξάνει την παραγωγή της γκρελίνης, της ορμόνης της πείνας,  που στέλνει το μήνυμα στον εγκέφαλο ότι χορτάσαμε.

Μελέτη στο University of Bristol έδειξε ότι ο αριθμός μάσησης της κάθε μπουκιάς έχει καθοριστική σημασία στην καύση των θερμίδων. Διαπιστώθηκε ότι οι συμμετέχοντες που μασούσαν την τροφή τους 35 φορές κατανάλωσαν σχεδόν 12% λιγότερες θερμίδες από εκείνους που τη μάσησαν λιγότερες.

Το 2014 έρευνα που διεξήχθη από το  Texas Christian University, παρακολούθησε δυο ομάδες των 35 ατόμων, μία ομάδα με υπέρβαρους και μία με άτομα κανονικού βάρους. Και στις δύο ομάδες δόθηκε το ίδιο φαγητό το οποίο έπρεπε να καταναλωθεί κάτω από διαφορετικές συνθήκες, τη μία φορά γρήγορα και την άλλη πιο χαλαρά. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι και οι δύο ομάδες όταν έτρωγαν πιο αργά, έχασαν περισσότερες θερμίδες, οι υπέρβαροι 58 και τα άτομα φυσιολογικού βάρους 88, καταναλώνοντας και οι δύο περισσότερο νερό.soupa_kai_masima_trofis_

Έχει διαπιστωθεί ότι οι τροφές που είναι πιο σκληρές και απαιτούν περισσότερο μάσημα είναι και αυτές που μας παχαίνουν λιγότερο σε αντίθεση με τις μαλακές τροφές, όπως τα παγωτά, τα γλυκά και τις σούπες.

Μία ομάδα ερευνητών παρακολούθησε σε διάρκεια 8 ετών τους συμμετέχοντες-εθελοντές και διαπίστωσε ότι αυτοί που έτρωγαν αργά, κέρδισαν λιγότερο βάρος σε αντίθεση με αυτούς που έτρωγαν γρήγορα. Το αποτέλεσμα αυτό ήταν ανεξάρτητο από άλλους παράγοντες, όπως η κατανάλωση ποτών, η συχνότητα άσκησης και ο Δείκτης Μάζας Σώματος.

Επομένως, οι άνθρωποι που τρώνε αργά και μασάνε καλά την τροφή τους καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες, καθώς αυξάνεται ο αριθμός των θερμίδων  που ο οργανισμός καίει κατά τη διάρκεια της πέψης. Επιπλέον, αισθάνονται περισσότερο χορτάτοι σε σύγκριση με εκείνους που τρώνε γρήγορα.

Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι το καλό μάσημα της τροφής είναι και ο μοναδικός παράγοντας που σε βοηθά να χάσεις γρηγορότερα τα ανεπιθύμητα κιλά. Μπορεί, όμως, να διευκολύνει την προσπάθειά σου για διατήρηση χαμηλού βάρους και να σε βοηθήσει να απολαύσεις το φαγητό σου.