Πώς το αλάτι αυξάνει την πείνα;

alati_kai_afksisi_pinas.

Είχες ποτέ σκεφτεί ότι το αλάτι εκτός από την δίψα μπορεί να σου προκαλέσει και πείνα;

Τα μέχρι τώρα επιστημονικά δεδομένα αφορούσαν την πρόσληψη αλατιού που οδηγεί σε δίψα και άρα σε αυξημένη κατανάλωση νερού. Επίσης, έρευνες είχαν ασχοληθεί με τον ρόλο που διαδραματίζει το αλάτι στη διατροφή των υπερτασικών και ότι θα πρέπει να αποφεύγεται, γιατί αυξάνει την αρτηριακή πίεση. Άλλωστε, σύμφωνα με τις διατροφικές οδηγίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) η ημερήσια κατανάλωση σε αλάτι πρέπει να κυμαίνεται σε 6 γρ.

Τον τελευταίο καιρό, το επιστημονικό ενδιαφέρον στράφηκε στη διερεύνηση της σχέσης πρόσληψης αλατιού και πρόσληψης βάρους με τα αποτελέσματα να είναι ιδιαιτέρως αποκαλυπτικά.

Διαπιστώθηκε ότι όσο περισσότερο οι άνθρωποι κατανάλωναν αλμυρές τροφές, τόσο μειωνόταν από αυτούς η πρόσληψη υγρών και άλλο τόσο αυξανόταν το αίσθημα της πείνας τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα ένα ποσοστό περίπου 26% να αντιμετωπίζει αυξημένο κίνδυνο παχυσαρκίας, επειδή κατανάλωνε περισσότερα αλμυρά.

Σύμφωνα με τα ευρήματα τελευταίας μελέτης, μετά από την 24ωρη κατανάλωση αλμυρών τροφών, το αίσθημα της δίψας αμβλύνεται, καθώς ο οργανισμός αρχίζει να συντηρεί και να παράγει την ποσότητα υγρών που χρειάζεται.

Η μελέτη που έγινε σε κοσμοναύτες έδειξε ότι αυτοί που κατανάλωναν περισσότερο αλάτι, έκαναν κατακράτηση υγρών και δεν διψούσαν, καθώς ο οργανισμός τους χρειαζόταν περισσότερη ενέργεια.

Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα γνωρίζαμε ότι η αυξημένη πρόσληψη αλατιού προκαλούσε μεγαλύτερη παραγωγή ούρων χωρίς, όμως, να έχει διερευνηθεί αν αυτό οφειλόταν στην περισσότερη πρόσληψη νερού.alati_kai_afkisi_varous

Αυτό που διαπιστώθηκε είναι ότι η αύξηση στην παραγωγή ούρων δεν συνδεόταν με μεγαλύτερη κατανάλωση νερού αλλά με μικρότερη. Το αλάτι ενεργοποιούσε έναν μηχανισμό του οργανισμού που διατηρούσε περισσότερο νερό στα νεφρά. Σημαντικό ρόλο σε αυτό επιτελεί η ουρία, μια ουσία που δεν αποτελεί μόνο «απόβλητο» του οργανισμού αλλά και μέσο μεταφοράς του νερού στο σώμα και διατήρησης του, όταν το σώμα ξεφορτώνεται το αλάτι.

Οι κοσμοναύτες που έτρωγαν περισσότερο αλάτι ήταν και αυτοί που ένιωθαν μεγαλύτερη πείνα. Η παραγωγή της ουρίας απαιτεί περισσότερη ενέργεια γεγονός που προκαλεί πείνα και κατ’ επέκταση περισσότερη κατανάλωση τροφής. Επειδή σε αντίθετη περίπτωση ο οργανισμός είναι υποχρεωμένος να διασπάσει τη μυϊκή του μάζα, για να εξοικονομήσει ενέργεια και να αποφύγει την αφυδάτωση, προσπαθεί αντί για αυτό  να χρησιμοποιήσει ως λύση στο πρόβλημα την πείνα και την συνεπακόλουθη αύξηση της τροφής που καταναλώνει. Η πείνα, δηλαδή, λειτουργεί ως απάντηση του οργανισμού στην αφυδάτωση. Τρώγοντας, επομένως, επιπλέον τροφές, καταφέρνεις να μειώσεις τη δίψα, καθώς αυτές περιέχουν νερό.

Έρευνες έχουν καταδείξει ότι το αλάτι μπορεί να αλλάξει τον τρόπο που το σώμα καίει το λίπος και γι’ αυτό το λόγο μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της παχυσαρκίας. Αυτό εξηγείται και από το γεγονός ότι το αλάτι βελτιώνει τη γεύση των φαγητών και σε προκαλεί να φας περισσότερο.

Το γεγονός ότι ο οργανισμός σου θα αποθηκεύσει περισσότερο νερό και θα καταναλώσει λιγότερα υγρά είναι πολύ σημαντικό για τη δίαιτά σου. Αυτό που θα πρέπει να προσέχεις είναι η ποσότητα του νατρίου σε μιλιγκράμ που καταναλώνεις να είναι ίση ή λιγότερη από τον αριθμό θερμίδων της μερίδας που τρως. Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρεις το αλάτι που προσλαμβάνεις να μην σου προκαλεί πείνα και συγχρόνως να διατηρήσεις τη δίαιτά σου.

Ωστόσο, τα ευρήματα αυτά χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης, προκειμένου να αποσαφηνιστεί ο ρόλος του αλατιού στην αύξηση του σωματικού βάρους και να αποσαφηνιστεί η μεταξύ τους σχέση.

 

 

 

 

 

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *