Πώς η υγιεινή διατροφή σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης κατάθλιψης;

katathlispi_kai_diatrofi_me froutas_kai-laxanika

Όσοι τρώνε λαχανικά, φρούτα και προϊόντα ολικής άλεσης ενδεχομένως να παρουσιάζουν χαμηλότερα ποσοστά εμφάνισης κατάθλιψης με την πάροδο του χρόνου σύμφωνα με προκαταρκτική έρευνα που παρουσιάστηκε το 2018 στην ετήσια συνάντηση της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι άνθρωποι των οποίων η διατροφή ήταν πιο κοντά στην διατροφή DASH (διατροφικές προσεγγίσεις, για να σταματήσει η υπέρταση) είχαν λιγότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν κατάθλιψη σε σύγκριση με εκείνους που δεν την ακολουθούσαν.

Εκτός από φρούτα και λαχανικά η δίαιτα DASH προτείνει γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά ή χωρίς καθόλου λιπαρά. Επίσης, περιορίζει τα φαγητά που είναι πλούσια σε κορεσμένα λίπη και σε ζάχαρη.

Βάσει μελετών έχει διαπιστωθεί ότι η παραπάνω διατροφή έχει σημαντικά οφέλη στην υγεία των ατόμων, καθώς μειώνει την υψηλή πίεση του αίματος και την κακή χοληστερόλη, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει και στη μείωση του σωματικού βάρους.

Η συγγραφέας της έρευνας Laurel Cherian, M.D., Rush University Medical Center in Chicago και μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας υποστηρίζει:

«Η κατάθλιψη είναι συνήθης διαταραχή σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας και πιο συχνά εμφανίζεται σε άτομα που έχουν προβλήματα μνήμης, που αντιμετωπίζουν κίνδυνο αγγειακών ασθενειών, που έχουν υψηλή πίεση ή υψηλή χοληστερόλη ή ακόμη και σε αυτά που έχουν περάσει εγκεφαλικό επεισόδιο.

Αυτό που θελήσαμε να διερευνήσουμε ήταν κατά πόσο η διατροφή θα μπορούσε να λειτουργήσει αποτελεσματικά και να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης κατάθλιψης.katathlipsi_kai_diatrofi

Άλλωστε, μια αλλαγή στον τρόπο ζωής ακόμη και στην διατροφή είναι συχνά προτιμότερη από την λήψη φαρμακευτικής αγωγής».

Στην έρευνα συμμετείχαν 964 άτομα με μέσο όρο ηλικίας 81 και αξιολογήθηκαν ετησίως περίπου για 6μιση χρόνια.

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα βρίσκονταν υπό  παρακολούθηση, προκειμένου να διαπιστωθεί αν εμφάνιζαν συμπτώματα κατάθλιψης, (αν αισθάνονταν ότι ενοχλούνταν από πράγματα που παλαιότερα δεν τους επηρέαζαν ή αν αισθάνονταν αβοήθητοι, όταν σκέφτονταν το μέλλον).

Συμπλήρωσαν, επίσης, ερωτηματολόγια για το πόσο συχνά έτρωγαν διάφορα φαγητά και οι ερευνητές εστίασαν το ενδιαφέρον τους στο αν οι συμμετέχοντες ακολουθούσαν κάποια συγκεκριμένη διατροφή, όπως την DASH, την μεσογειακή ή την παραδοσιακή δίαιτα της Δύσης.

Οι συμμετέχοντες διαιρέθηκαν σε 3 ομάδες με κριτήριο πόσο πολύ ακολουθούσαν κάποια από τις παραπάνω διατροφές. Από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι τα άτομα των δύο ομάδων που ακολουθούσαν πιο πιστά την διατροφή DASH, ήταν και αυτά που ήταν λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν κατάθλιψη σε σύγκριση με εκείνα της άλλης ομάδας που δεν την ακολουθούσαν.

Οι πιθανότητες για εμφάνιση κατάθλιψης με την πάροδο του χρόνου ήταν 11% λιγότερες για αυτούς που τηρούσαν πολύ πιστά τη διατροφή DASH σε σύγκριση με τους υπολοίπους.

Από την άλλη πλευρά, οι οπαδοί της διατροφής της Δύσης που περιλαμβάνει τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λίπη, κρέατα, λίγα φρούτα και λαχανικά, ήταν και εκείνοι που είχαν τις περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν κατάθλιψη.

Σύμφωνα με την Laurel Cherian, η έρευνα αυτή δεν αποδεικνύει ότι η DASH διατροφή οδηγεί σε μείωση του κινδύνου εμφάνισης κατάθλιψης, αλλά μόνο ότι υπάρχει συσχέτιση μεταξύ των δύο αυτών παραγόντων.

Όπως η ίδια υποστηρίζει, «χρειάζεται μελλοντική έρευνα, για να επιβεβαιώσει τα αποτελέσματα και να προσδιορίσει ποια είναι εκείνα τα θρεπτικά συστατικά της διατροφής DASH που μπορούν να εμποδίσουν και να αποτρέψουν την εμφάνιση κατάθλιψης με το πέρασμά του χρόνου και πώς θα μπορέσουν να βοηθήσουν με τον καλύτερο τρόπο τους ανθρώπους να διατηρήσουν την ψυχική τους υγεία».