Πόσο ύπνο χρειάζομαι κάθε μέρα;

poso_ipno_xriazomai

Όλοι έχουμε ακούσει ότι θα πρέπει να κοιμόμαστε 8 ώρες κάθε μέρα, αλλά αυτό αντιπροσωπεύει το μέσο όρο και ενδεχομένως να μην ταιριάζει απόλυτα στον καθένα ξεχωριστά. Κάποιοι χρειάζονται περισσότερο ύπνο και κάποιοι άλλοι λιγότερο. Η  ανάγκη μας για ύπνο αλλάζει με τα χρόνια. Επομένως,  η παραπάνω συμβουλή για 8 ώρες ύπνο κάθε μέρα δεν είναι παρά ένας μύθος.

Αυτοί που κοιμούνται λίγο vs αυτοί που κοιμούνται πολύ.

Η ανάγκη του καθενός για ύπνο πιθανότατα καθορίζεται από τα γονίδιά του και το γενετικό του υλικό. Πρόκειται για την ποσότητα ύπνου που απαιτεί το σώμα μας, ώστε όταν ξυπνάμε, να αισθανόμαστε ξεκούραστοι και αναζωογονημένοι. Εδώ ακριβώς έγκειται και η διαφορά ανάμεσα σε αυτούς που κοιμούνται λιγότερο και αυτούς που κοιμούνται περισσότερο. Οι πρώτοι χρειάζονται λιγότερες ώρες, για να ξεκουραστούν, ενώ οι δεύτεροι περισσότερες.

Η αλλαγή των αναγκών κατά τη διάρκεια της ζωής μας.

Ο μέσος όρος ύπνου που χρειάζεται κάποιος αλλάζει κατά τη διάρκεια της ζωής του ιδιαίτερα στην παιδική ηλικία και στην εφηβεία. Παρά το γεγονός ότι υπάρχει ένας μέσος όρος ύπνου, τα ίδια τα άτομα είναι αυτά που άλλοτε είναι κάτω και άλλοτε πάνω από το μέσο όρο, όπως οι ακόλουθες κατηγορίες ανθρώπων.

  • Τα βρέφη (3-11 μηνών) χρειάζονται 14-15 ώρες ύπνο
  • Τα νήπια(12-35 μηνών) χρειάζονται 12-14 ώρες ύπνο.
  • Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας (3-6 χρονών) χρειάζονται 11-13 ώρες ύπνο
  • Τα παιδιά σχολικής ηλικίας (6-10 χρόνων) χρειάζονται 10-11 ώρες ύπνο
  • Οι έφηβοι (11-18 χρονών) χρειάζονται 9.25 ώρες ύπνο
  • Οι ενήλικες συνήθως χρειάζονται λιγότερο ύπνο.

Αναπλήρωση χαμένων ωρών ύπνου

Τι συμβαίνει, όμως,  όταν δεν ικανοποιούμε την ανάγκη μας για ύπνο;

Όταν δεν κοιμόμαστε αρκετά, συσσωρεύουμε ώρες αυπνίας τις οποίες πρέπει να καλύψουμε. Αυτό συνήθως σημαίνει ότι θα πρέπει να παίρνεις έναν ελαφρύ  μεσημεριανό ύπνο, να πηγαίνεις νωρίς για ύπνο το βράδυ ή να κοιμάσαι μέχρι αργά.

Αν κοιμάσαι λιγότερο από όσο το σώμα σου χρειάζεται, για να αισθανθεί ξεκούραστο και δεν αναπληρώνεις τον χαμένο ύπνο, τότε ίσως παρουσιάζεις τα ακόλουθα:

  • aipnia_kai_koposiΥπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • Κούραση
  • Δυσκολία συγκέντρωσης
  • Φτωχή σκέψη/αντίληψη
  • Αυξημένος κίνδυνος ατυχημάτων
  • Άλλες επιπλοκές στην υγεία (π.χ αύξηση βάρους)

 Πώς να προσδιορίσω πόσες ώρες ύπνο χρειάζομαι;

Υπάρχει ένας εύκολος τρόπος να προσδιορίσεις πόσες ώρες ύπνο χρειάζεσαι καθημερινά. Ακολούθησε τα επόμενα βήματα:

  1. Προσπάθησε για 1 ή 2 εβδομάδες να συγκεντρωθείς στον ύπνο σου και μην επιτρέψεις να γίνουν διακοπές ή αλλαγές στο πρόγραμμά σου.
  2. Διάλεξε μια συγκεκριμένη ώρα που θα πέφτεις για ύπνο και κράτησέ τη σταθερή κάθε βράδυ.
  3. Επίτρεψε στον εαυτό σου να κοιμηθεί όσο θέλει και ξύπνα το πρωί δίχως να έχεις βάλει ξυπνητήρι.
  4. Μετά από μερικές μέρες θα έχεις αναπληρώσει τις χαμένες ώρες ύπνου και θα έχεις ξεκινήσει να προσεγγίζεις το μέσο όρο ύπνου που χρειάζεσαι.
  5. Αφού καθορίσεις πόσο ύπνο χρειάζεσαι, προσπάθησε να ορίσεις μια συγκεκριμένη ώρα που θα  κοιμάσαι. Αυτή θα σου εξασφαλίσει την ποσότητα ύπνου που χρειάζεσαι και ταυτοχρόνως θα σου επιτρέψει να σηκώνεσαι το πρωί στην ώρα σου, για να πας στη δουλειά σου ή να ξεκινήσεις τη μέρα σου.

 Επιπτώσεις από την έλλειψη ύπνου

Όπως καταλαβαίνεις, είναι εξαιρετικά σημαντικό να κοιμάσαι τόσες ώρες όσες απαιτούνται, για να ξεκουραστεί το σώμα σου. Η χρόνια ή και κατά διαστήματα έλλειψη ύπνου έχει συνδεθεί με μια γκάμα προβλημάτων που αφορούν την υγεία, την ασφάλεια, την παραγωγικότητα, τη διάθεση και πολλά άλλα.

Αυτές είναι κάποιες από τις πιθανές δευτερεύουσες επιπτώσεις που προκαλούνται από την έλλειψη ύπνου:elipsi_ipnou_kai_epiptosis

  • Μειωμένη εγρήγορση
  • Μειωμένη απόδοση
  • Ανεπάρκεια μνήμης
  • Γνωστική εξασθένιση/δυσλειτουργία
  • Τραυματισμός στη δουλειά
  • Τραυματισμός λόγω τρακαρίσματος.

Πολλές φορές οι άνθρωποι που υποφέρουν από χρόνια έλλειψη ύπνου θεωρούν αυτή την κατάσταση «φυσιολογική», τη διαγράφουν από το μυαλό τους και χρεώνουν την κούρασή τους στο άγχος της καθημερινότητας, στη δουλειά και τα παιδιά.

Δεν συνειδητοποιούν ότι η ανεπάρκεια ύπνου είναι ανθυγιεινή και μπορεί να περάσουν χρόνια χωρίς οι ίδιοι να διορθώσουν το πρόβλημα ή να ζητήσουν βοήθεια από κάποιον ειδικό.