Ποια φαγητά είναι καλά για την ψυχική σου υγεία ανάλογα με την ηλικία σου.

psixiki_igia_kai_trofes

Σύμφωνα με έρευνες, το κρέας, τα φρούτα και τα λαχανικά είναι τα τρόφιμα που μπορούν να ενισχύσουν τη θετική σου διάθεσή σου και να προάγουν την ψυχική σου υγεία. Ποια, όμως, από αυτά έχουν το καλύτερο αποτέλεσμα;

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, τα αποτελέσματα που έχουν συγκεκριμένες τροφές στην ψυχολογική σου ευεξία εξαρτώνται από την ηλικία σου.

Ερευνητές από το State University of New York στο Binghamton, διαπίστωσαν ότι συγκεκριμένα φαγητά μπορούν να  επηρεάσουν τη διάθεση και την ψυχική ευεξία τόσο στους νεαρούς όσο και στους πιο ώριμους ενήλικες αλλά με διαφορετικό τρόπο.

Η Lina Begdache, βοηθός καθηγητή σε μελέτες για την υγεία και την ευεξία στο Binghamton, και οι συνεργάτες της  πιστεύουν ότι τα ευρήματα της έρευνάς τους μπορούν να βοηθήσουν τα άτομα να κάνουν διατροφικές επιλογές που ωφελούν την ψυχική τους υγεία. Τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Nutritional Neuroscience.

Τα τελευταία χρόνια, οι ερευνητές έχουν επισημάνει πως ό,τι τρώμε έχει σημαντική επίδραση στην ψυχική μας υγεία. Έρευνα που δημοσιεύθηκε στο site Medical News Today αναφέρει πως η αύξηση της πρόσληψης φρούτων και λαχανικών μπορεί να βελτιώσει την ψυχική σου υγεία μέσα σε 2 εβδομάδες, ενώ σύμφωνα με άλλη έρευνα καταδείχθηκε ότι υπάρχει συσχέτιση ανάμεσα στη πρόσληψη κόκκινου κρέατος και στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης κατάθλιψης.

Τα παραπάνω βασίζονται στην άποψη ότι συγκεκριμένα τρόφιμα τροποποιούν τη χημεία του εγκεφάλου μας, γεγονός που επηρεάζει και την ψυχική μας υγεία. Ωστόσο, η Begdache και οι συνεργάτες της επισημαίνουν ότι η δομή του εγκεφάλου μας δεν παραμένει η ίδια καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας. Σύμφωνα με τους ίδιους: «Η ωρίμανση του εγκεφάλου μπορεί να ολοκληρωθεί στην ηλικία των 30, γεγονός που εξηγεί τη διαφοροποίηση στο συναισθηματικό έλεγχο, στη νοοτροπία και στην ανθεκτικότητα μεταξύ νεαρών και ώριμων ενηλίκων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι διατροφικοί παράγοντες να επηρεάζουν με διαφορετικό τρόπο την ψυχική υγεία των δύο αυτών πληθυσμών».

Προκειμένου οι ερευνητές να διαπιστώσουν την επίδραση αυτού του παράγοντα, χρησιμοποίησαν πλατφόρμες στα κοινωνικά δίκτυα, για να στείλουν ένα Online ερωτηματολόγιο διατροφής (Food-Mood Questionnaire (FMQ). Όσοι ανταποκρίθηκαν σε αυτό το κάλεσμα κατηγοριοποιήθηκαν σε δύο ομάδες:  στους νεαρούς ενήλικες (18-29) και στους  ώριμους ενήλικες (από 30 και πάνω).

Το κόκκινο κρέας και τα πουλερικά είναι ωφέλιμα για τους νεαρούς ενήλικεςkreas_kai_poulerika_gia_psixiki_igia_nearon_enilikon

Η Begdache και οι συνάδελφοί της εστίασαν το ενδιαφέρον τους στη σχέση ανάμεσα στη διατροφή, την άσκηση και την ψυχική υγεία  και στις δύο ηλικιακές ομάδες. Διαπίστωσαν ότι η υψηλότερη πρόσληψη σε πουλερικά και κόκκινο κρέας (και τα δύο αυξάνουν τα επίπεδα των χημικών στοιχείων του εγκεφάλου  που ενισχύουν τη διάθεση, όπως η σεροτονίνη και η ντοπαμίνη), σχετίζεται με καλύτερη διάθεση και καλύτερη ψυχική υγεία σε νεαρούς ενήλικες και όχι σε ενήλικες  μεγαλύτερης ηλικίας.

«Επίσης, η τακτική άσκηση βοηθά στη συσσώρευση των νευροδιαβιβαστών. Οι νεαροί ενήλικες που έφαγαν κρέας (κόκκινο ή λευκό) και ασκήθηκαν για λιγότερο από 3 φορές την εβδομάδα παρουσίασαν μία σημαντική ψυχική διαταραχή».

Η ερευνητική ομάδα υποστηρίζει βάσει των ευρημάτων της ότι ο εγκέφαλος των νεαρών ενηλίκων μπορεί να είναι πιο ευαίσθητος στην αύξηση των χημικών στοιχείων του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνα για την ενίσχυση της διάθεσης.frouta_kai_laxanika_gia_psixiki_igia_enhlikon

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η διαπίστωση ότι η ψυχική υγεία των ώριμων ενηλίκων  βελτιώθηκε με μεγαλύτερη πρόσληψη φρούτων και λαχανικών. Επεσήμαναν ότι αυτά τα τρόφιμα είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά στοιχεία που μπορούν να καταπολεμήσουν τη ζημιά που έχει προκληθεί από τις ελεύθερες ρίζες.

Κατά τη Begdache, «Μεγαλώνοντας, υπάρχει αύξηση στο σχηματισμό των ελεύθερων ριζών (οξειδωτικά), επομένως η ανάγκη μας για αντιοξειδωτικά αυξάνεται. Οι ελεύθερες ρίζες προκαλούν διαταραχές στον εγκέφαλο γεγονός  που αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ψυχικής διαταραχής».

 Ανάλογα με την ηλικία απαιτούνται διατροφικές προσαρμογές

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η αποχή από φαγητά και ποτά που ενεργοποιούν την απόκριση “πάλης ή φυγής” ή την αντίδραση στο στρες (όπως ο καφές και τα πλούσια σε υδατάνθρακες τρόφιμα) σχετίζεται με καλύτερη ψυχική υγεία στους ώριμους ενήλικες.

Σύμφωνα με την  Begdache, καθώς η ικανότητά μας να ρυθμίζουμε το στρες μειώνεται με την ηλικία, αν καταναλώνουμε τροφές που ενεργοποιούν την αντίδραση στο στρες, έχουμε πολλές πιθανότητες να αναπτύξουμε μια ψυχική διαταραχή.

Γενικότερα, οι επιστήμονες υποστηρίζουν βάσει των ερευνητικών τους αποτελεσμάτων ότι η ηλικία του ατόμου είναι ένας παράγοντας που διαφοροποιεί τις επιδράσεις της διατροφής στην ψυχική του ευεξία.

Οι συγγραφείς της έρευνας καταλήγουν στο ακόλουθο συμπέρασμα:egefalos_kai_trofes

« Το επίπεδο ωρίμανσης του εγκεφάλου και οι αλλαγές στην μορφολογία και στις λειτουργίες του που σχετίζονται με την ηλικία, απαιτούν διατροφικές προσαρμογές, προκειμένου να βελτιωθεί η ψυχική υγεία των ατόμων».

Η ερευνητική ομάδα στοχεύει να διερευνήσει κατά πόσο οι διατροφικές επιδράσεις των τροφίμων στην ψυχική υγεία των ατόμων διαφοροποιείται ανάλογα με το φύλο, δεδομένου ότι υπάρχουν διαφορές στη δομή του εγκεφάλου μεταξύ ανδρών και γυναικών.