Οι κίνδυνοι της «γρήγορης» δίαιτας

grigori_diaita_diatrofi_parenergies

Πολλές φορές, ιδιαίτερα σε περιόδους εορτών και ενόψει των καλοκαιρινών διακοπών, ακούμε για δίαιτες express, δίαιτες που καίνε άμεσα το λίπος, δίαιτες που σε κάνουν να χάσεις 4 κιλά μόνο μέσα σε 10 μέρες.

Άτομα που έχουν παραπάνω κιλά και θέλουν να αδυνατίσουν όσο το δυνατό πιο γρήγορα, συχνά πέφτουν θύματα αυτών των υποσχέσεων με δυσμενή αποτελέσματα για τη σωματική και ψυχική τους υγεία.

Η αλήθεια είναι ότι οι «γρήγορες» δίαιτες όχι μόνο δεν προσφέρουν ουσιαστικά αποτελέσματα, αλλά βάζουν σε κίνδυνο την υγεία του ατόμου. Υπόσχονται γρήγορη απώλεια βάρους, εστιάζουν σε συγκεκριμένα «θαυματουργά» τρόφιμα και απομακρύνουν από την καθημερινή του διατροφή κάποια άλλα εξίσου σημαντικά. Με αυτό τον τρόπο δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις βασικές διατροφικές ανάγκες του οργανισμού, καθώς αυτός χρειάζεται όλες τις κατηγορίες των τροφίμων, για να λειτουργήσει αποτελεσματικά.

Είναι δεδομένο ότι ο μεταβολικός ρυθμός του κάθε ατόμου καθώς και οι διατροφικές συνήθειες και ανάγκες του ποικίλουν.grigori_diaita_parenergies_koposi

Μια δίαιτα που δεν εξατομικεύει και δεν χαρακτηρίζεται από θρεπτική ισορροπία μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σε διάφορα συστήματα του οργανισμού με αντίστοιχες παρενέργειες, όπως ζαλάδες, κόπωση, ναυτία, πονοκεφάλους αλλά και σοβαρότερα, όπως κατάπτωση του ανοσοποιητικού συστήματος, αναιμία, οστεοπόρωση, πεπτικές διαταραχές.

Ανάλογες αρνητικές συνέπειες μπορούν να υπάρξουν και στην ψυχική υγεία του ατόμου, καθώς η μειωμένη πρόσληψη βιταμινών διαταράσσει την ομαλή λειτουργία του νευρολογικού συστήματος.grigori_diaita_kai_psichiki_igia

Το άτομο βιώνει αλλαγές στη διάθεσή του, παρουσιάζει δυσθυμία, ευερεθιστότητα και επιθετικότητα, ενώ συχνά αυξάνεται και ο κίνδυνος εμφάνισης κατάθλιψης. Ο κίνδυνος είναι μεγαλύτερος σε περιπτώσεις που υπάρχει κληρονομική προδιάθεση ή το άτομο αντιμετωπίζει ήδη κάποιο ψυχολογικό πρόβλημα.

Επιπλέον, η «γρήγορη» δίαιτα οδηγεί και σε «γρήγορη» επαναπρόσληψη των ανεπιθύμητων κιλών. Αυτό συμβαίνει, γιατί η απότομη απώλεια βάρους είναι ουσιαστικά απώλεια υγρών και μυϊκής μάζας και όχι λίπους. Έτσι, ο βασικός του μεταβολισμός μειώνεται με αποτέλεσμα  αμέσως μόλις σταματήσει τη δίαιτα να ξαναπαίρνει τα κιλά που έχασε. Αν σκεφτούμε ότι η «γρήγορη» δίαιτα δεν προσφέρει διατροφική εκπαίδευση για τη συντήρηση των επιθυμητών κιλών σε βάθος χρόνου, κατανοούμε πόσο πολύ επιβαρύνεται  αυτή η  κατάσταση.

Κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε είναι ότι όταν μιλάμε για «γρήγορες» δίαιτες και ταχύτατη απώλεια βάρους, αναφερόμαστε σε δίαιτες που δεν δημιουργούν υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Η βραχυπρόθεσμη απώλεια κιλών αποτελεί μόνο επιφανειακή αντιμετώπιση του προβλήματος και γι’ αυτό τον λόγο δεν αλλάζει ουσιαστικά τη συμπεριφορά του ατόμου απέναντι στην τροφή. Το ίδιο δεν έχει μάθει τον τρόπο να εγκαταστήσει νέες διατροφικές συνήθειες και να αποκτήσει έναν υγιεινό τρόπο ζωής, κάτι που θα του επιτρέψει στο μέλλον να συντηρήσει το επιθυμητό του βάρος και να αλλάξει ριζικά τη σχέση του με το φαγητό.

Αυτό που θα πρέπει να θυμάσαι είναι ότι οι  «γρήγορες» δίαιτες σε καμία περίπτωση δεν θα σου εξασφαλίσουν την υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή που ο οργανισμός σου χρειάζεται, για να λειτουργήσει σωστά.

Ο αγώνας για το χάσιμο των παραπανίσιων κιλών είναι ένας μαραθώνιος αγώνας δρόμου που απαιτεί υπομονή, σταθερότητα και ισορροπημένα γεύματα προσαρμοσμένα στις δικές σου διατροφικές ανάγκες.